Poznańska Wiki
Advertisement
Poznańska Wiki

Oficjalne logo kolejki

Wczytywanie mapy…

Borsig Bn2t 11458 na trasie Maltanki

Borsig Bn2t na stacji Maltanka (przy rondzie Śródka)

Kolejka_Parkowa_Maltanka_w_Poznaniu

Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu

Peron dla wsiadających na stacji „Zwierzyniec”

Tory stacji końcowej „Zwierzyniec” po remoncie torowiska w roku 2018

Maltanka uwieczniona na karcie pocztowej i znaczku

Kolejka Parkowa Maltanka (zwana popularnie Maltanką) - kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm i długości 3,85 km biegnąca malowniczą trasą wzdłuż jeziora Malta. Obecnie ostatnia w Polsce parkowa kolej wąskotorowa o tej szerokości toru (kolejka w Chorzowie jest aktualnie czynna w ok. 1/4 trasy, tabor bydgoskiej uległ całkowitemu spaleniu we wrześniu 2011 r.).

Historia

Pierwsza tego typu kolejka w Poznaniu powstała w roku 1956. Harcerska Kolejka Dziecięca o rozstawie szyn 600 mm biegła 1,5 km trasą między Ogrodem Jordanowskim a Łęgami Dębińskimi. Kolidowała ona jednak z planowaną na początku lat 70. trasą Hetmańską, co spowodowało jej przeniesienie na Maltę, która była w tamtych czasach zagospodarowywana.

21 lipca 1972 roku otwartą kolejkę pod nazwą „Maltanka”. W 1998 roku jej nazwę zmieniono na Maltańska Kolej Dziecięca, natomiast w roku 2002, w roku jubileuszu 30-lecia, kolejka otrzymała obecną nazwę Kolejka Parkowa Maltanka.

Na bocznicy stacji Maltanka (przy rondzie Śródka) stoi w charakterze pomnika jeden z dwóch zachowanych w Polsce parowozów serii Tx26 (numer 423) polskiej produkcji z lat 20. XX wieku, od lat 50. do roku 1978 służący na Jarocińskiej Kolei Dojazdowej.

Tabor

Ryjek

W latach 1994-2002 na Maltance służył wagon motorowy MBxc1-41, zwany „Ryjkiem”. Jego konstrukcja pozwalała na odbywanie kursów przez cały rok. Wycofany ze służby z uwagi na brak miejsca w szopie przy Jeziorze Maltańskim. Obecnie przebywa w zajezdni tramwajowej przy ulicy Fortecznej.

Borsig Bn2t

Od 1999 roku na trasie Maltanki kursuje parowóz Borsig Bn2t 11458 wyprodukowany w 1925 roku. Wyremontowany w roku 1994 staraniem Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski, skierowany został do służby na Maltance. 28 sierpnia 1999 r. o godzinie 10:30 odjechał pierwszy planowy pociąg Maltanki prowadzony przez parowóz[1]. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender.

28 grudnia 2012 r. parowóz Borsig ruszył (na lawecie) w trasę do Gniezna gdzie przejdzie naprawę, a następnie powróci do służby.

WLs40 / 50

Spalinowozy WLs40 oraz WLs50 (po naprawie głównej podniesiono moc silnika z 40 do 50 KM - stąd zmiana oznaczenia) wyprodukowane zostały w ZNTK Poznań. WLs40-100 to egzemplarz prototypowy, który kursował jeszcze na kolejce harcerskiej na Łęgach Dębińskich. Pozostałe dwie lokomotywy zostały pozyskane z kolei przemysłowych: 1563 ze stadniny koni w Lwówku Wlkp (lokomotywa wcześniej pracowała w cegielni Posadowo (okolice Opalenickiej KD), a 1225 z cegielni Sucumin.

Obecny tabor

Tabor kolejki Maltanka:

  • parowóz Borsig Bn2t 11458 z 1925 r.
  • spalinowóz WLs40-100 z 1956 r.
  • spalinowóz WLs40-1225 z 1961 r.
  • spalinowóz WLs50-1563 z 1964 r.
  • wagon motorowy MBxc1-41 „Ryjek” z 1932 r. (obecnie przebywa w zajezdni tramwajowej na Starołęce)
  • wagony osobowe 1-4 z 1956 r.
  • wagony osobowe 5 i 8 z 1972 r.
  • wagony osobowe 6 i 7 z 2010 r.

Trasa

Kolejka kursuje w sezonie, między rondem Śródka a Nowym Zoo.

Przystanki na trasie:

  • Maltanka
  • Ptyś (obecnie nieużywany), w 2011 r. planowane przesunięcie vis-à-vis aquaparku Termy Maltańskie
  • Balbinka (pełni także rolę mijanki)
  • Przystań (czynny do 2000 r.)
  • Zwierzyniec

Ciekawostki

W czerwcu 2014 roku w serii „Koleje wąskotorowe w Polsce” Poczta Polska wydała kartę pocztową (Nr kat.: 1673) ze schematyczną mapką trasy Maltanki, zdjęciem parowozu Borsig i znaczkiem przedstawiającym lokomotywę WLs50-1563[2].

Źródła

Advertisement