Poznańska Wiki
Advertisement
Poznańska Wiki

Linia tramwajowa nr 19 - linia kursująca w latach 2013-2017 w godzinach szczytu po trasie Pestki.

Historia

Regularna linia tramwajowa nr 19 została uruchomiona 3 maja 1961 roku na trasie z ul. Traugutta, ulicami Dzierżyńskiego (obecne 28 Czerwca i Górna Wilda), Marchlewskiego przez Rataje, Warszawską, na Osiedle Warszawskie (trasą uruchomioną w roku 1959).

Rok 1963 przyniósł reorganizację ruchu tramwajowego w Poznaniu. Linię 19 zlikwidowano.

2 maja 1968 roku linia nr 19 wznowiła kursy na trasie Osiedle Warszawskie - Starołęka.

Zakończenie budowy odcinka trasy Hetmańskiej między ulicami Zamenhofa a Dzierżyńskiego w grudniu 1973, spowodowało kolejną zmianę trasy tramwajów linii nr 19. „Dziewiętnastka” zaczęła kursować na trasie Ogrody - Przybyszewskiego - Hetmańska - Starołęka.

Od 1 stycznia 1992 r. linia nr 19 zaczęła kursować tylko w dni robocze, zaś 1 września 1992 r. zlikwidowano ją całkowicie.

Powrót na Pestkę

W ramach testów między 11 grudnia a 20 grudnia 2013 roku na poznańskie tory powróciła linia nr 19[1]. Tym razem na trasę Pestki, łącząc Osiedle Jana III Sobieskiego z Dworcem Zachodnim. Linia ma za zadanie wzmocnić transport publiczny podczas porannego szczytu komunikacyjnego, dlatego tramwaj kursuje w godzinach od 6.30 do 9.00, z częstotliwością co około 10 minut[2]. Pełnić więc ona będzie funkcję podobną do linii nr 26 kursującej w latach 2007-2012.

Nowa linia przypadła do gustu poznaniakom korzystającym z „bimb”. „Dziewiętnastka” powróciła na poznańskie tory na stałe 7 stycznia 2014 r[3].

W związku z kolejnym etapem prac przy Moście Uniwersyteckim kursowanie linii zostało zawieszone wieczorem 27 lutego 2015 r.[4]. Kursy „dziewiętnastki” przywrócono 31 sierpnia[5].

Ponowna likwidacja

Wraz z wprowadzeniem zasadniczego rozkładu jazdy 3 września 2017 roku z uwagi na małą frekwencję linia została zlikwidowana[6].

Źródła

Advertisement