Poznańska Wiki
Advertisement
Poznańska Wiki

Lech Krzyżaniak - archeolog.

Był wieloletnim dyrektorem Muzeum Archeologicznego, uczestnikiem oraz organizatorem wielu wypraw archeologicznych na tereny Sudanu, Egiptu i Algierii, wykładowcą na uniwersytetach m.in. w St. John’s College w Combride, University of Calgary, na Uniwersytecie Humboldów w Berlinie, a od 1995 na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.

Zainteresowania i dokonania[]

Początkowo zajmował się archeologią Wielkopolski, później Ameryki Środkowej i Południowej. W 1966 roku uczestniczył w wykopaliskach w Aleksandrii pod przewodnictwem profesora Kazimierza Michałowskiego – było to początkiem zainteresowań archeologią śródziemnomorską, dziejami starożytnego Egiptu, a później Sudanu. W 2002 roku, wraz ze Stefanem Jakobielskim, został uhonorowany przez ministra kultury Sudanu najwyższym oznaczeniem przyznawanym obcokrajowcom – Gwiazdą Dwóch Nilów II klasy. Podczas prac wykopaliskowych w okolicach Chartumu, odkrył cmentarzysko z okresu neolitu chartumskiego. Tu zainteresowały go również ryty naskalne, prowadził badania w delcie Nilu i w Algierii.

Publikacje[]

W czasopismach popularnonaukowych i  publikacjach archeologicznych opublikował około 220 artykułów. Jest autorem wielu książek o archeologii, szczególnie o archeologii śródziemnomorskiej. Lech Krzyżaniak był wielkim autorytetem naukowym - był powoływany do różnych organizacji historycznych i archeologicznych w Polsce i za granicą (np. mianowany przez władze UNESCO ekspertem ds. Muzeum Nubijskiego w Asuanie i Muzeum Cywilizacji Egipskiej w Kairze).

Działalność muzealna[]

Od 1982 r. lat był dyrektorem Muzeum Archeologicznego w Poznaniu. W tym czasie zorganizował wiele wystaw, m.in. „Pradzieje Wielkopolski”, „Archeologia Sudanu”, „Śmierć i życie w starożytnym Egipcie”.

Advertisement