Poznańska Wiki
Advertisement
Poznańska Wiki

Dzielnica Cesarska z lotu ptaka w roku 1919

Dzielnica Cesarska z lotu ptaka niemal 100 lat później

Wczytywanie mapy…

Zamek Cesarski

Dzielnica Cesarska (niem. Kaiserstadtbezirk) - reprezentacyjna dzielnica Poznania znajdująca się w zachodniej części jego ścisłego centrum.

Historia

Stanowisko nadburmistrza Poznania objął w roku 1891 Richard Witting, który postawił sobie za cel unowocześnienie i zmodernizowanie miasta, m.in. poprzez zniesienie murów Twierdzy Poznań oraz przyłączenie wybranych przedmieść. Rozbiórka Bramy Berlińskiej w 1901 roku otworzyła możliwość stworzenia nowej dzielnicy miasta. Pierwsze plany rozbudowy tej części miasta opracował w roku 1890 radca budowlany Heinrich Grüder. Następną wersję sporządził Joseph Stübben w roku 1903. W następnym roku cesarz Wilhelm II Hohenzollern powołał Królewską Komisję Rozbudowy Poznania, która miała zająć się realizacją planów Dzielnicy Cesarskiej. 20 sierpnia 1910 r. miasto zyskało tytuł Rezydencjonalnego Miasta Poznań, w tym też dniu uroczyście poświęcono Zamek Cesarski.

Zabudowa Dzielnicy Cesarskiej stała się dla mieszkańców Poznania w początku XX wieku wymarzonym miejscem spacerów i rekreacji - wcześniej miasto „okute” umocnieniami twierdzy nie miało podobnych terenów o wysokim standardzie. Jakość architektury, którą zabudowano ten teren postawiło natomiast Poznań w gronie zaplanowanych z rozmachem miast europejskich tamtego okresu.

Zabudowa

W roku 1910 na zabudowę Dzielnicy Cesarskiej składały się m.in.:

Ring Stübbena

W pasie po rozebranych fortyfikacjach, wewnątrz okręgu wytyczonego przez Zamek, Teatr Wielki oraz Collegium Minus, Joseph Stübben wyznaczył zielony pas. Obszar ten często nazywa się Ringiem Stübbena.

Na mapie

<places category="Dzielnica Cesarska" />

Advertisement